رفتن به مطلب

Aref

سرپرست ها
  • تعداد ارسال ها

    19
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    10

آخرین بار برد در Aref

Aref بیشترین تعداد پسند مطالب را دارد!

اعتبار در تالار

3 Neutral

Social Info

1 دنبال کننده

اطلاعات شخصی

  • جنسیت
    مرد
  • تحصيلات
    فوق لیسانس
  • شغل
    معمار
  • دین
    اسلام

صفحات اجتماعی

آخرین بازدید کنندگان نمایه

186 بازدید کننده نمایه
  1. معماری بیونیک : ساختار های بوجود آمده در طبیعت زمان های زیادی با محیط پیرامونشان هماهنگی داشته اند معماران این ساختار ها را الگویی برای فرایند طراحی همساز با محیط قرار دادند. بیویونیک علم بررسی نظام های حیات جانداران ، امروزه به عنوان یکی از سه علم برتر جهان معرفی گردیده است. بیونیک از ترکیب دو لغت بویولوژی و تکنیک، به معنای زیستار شناختی یا به کارگیری اندام های ساختگی طبیعت تشکیل شده است. این واژه نخستین بار توسط سرگرد جک ای استیل افسر نیرو هوایی آمریکا در سال ۱۹۵۸ به کار برده شد. بیونیک عبارت است از هنر به کارگیری دانش سیستم های زنده برای حل مسائل فنی است. جک ای استیل، بیونیکراعلم سیستم هایی که شالوده و پایه تمامی آنها سیستم های زنده اند می داند. به عبارب دیگر برای هر پدیده الگوی زنده می یابد. در حقیقت بیونیک به کنکاش در طبیعت و موجوداب زنده می پردازد تا با کشف روابط موجود بتواند آنها را در فناوری مورد استفاده قرار گیرد. (محمودی نژاد، ۱۳۸۸، ص ۴۱۰). ۱- آغاز معماری بیونیک : قرنهاست که بشر در رابطه تنگاتنگ با طبیعت به سر برده و برای تولید مایحتاج خود از آن الهام میگیرد. یکی از بهترین طرح های شناخته شده، طرح ماشین پرنده لئوناردو داوینچی می باشد. این طرح بر اساس ساختمان بدن خفاش می باشد. حجم زیاد مقالات،سخنرانی ها، مباحث نظری ارائه شده در چند سال گذشته تائید بر این مدعاست. به موازات اوجگیری این مباحث، عرضه آثار شاخص این جریان را در سالن های موزه های معتبر دنیا نیز می بینید. یکی از سردمداران به نام این مباحث گرگ لین متولد ۱۹۶۴ معمار و نظریه پرداز آمریکایی است که این مقاله سعی در معرفی و بررسی افکار او تحت عنوان معماری بیونیک دارد. ۲- تعریف معماری بیونیک : الهام از فرایند ها و ساختار های بیولوژیکی در طراحی معماری همگام با توسعه علم و تکنولوژی روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که طراحان این رشته با توجه به قدرت سازه برای تنفس (زنده نمایی)، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القای آهسته تمامیت سازه به آن دست پیدا می کنند و مهمترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القا کند.
  2. مبانی نظری بلند مرتبه سازی و روند آن در جهان : بلند مرتبه سازی در جهان، پدیده است که از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، خود را نمایان ساخت و نخستین گام ها در تکوین آسمانخراش ها از حدود سال ۱۸۸۰ تا ۱۹۹۰ در شیکاگو برداشته شد. شکل گیری رونق این پدیده در قالب دیدگاه ها و نظریات مختلف، قابل تبیین است. اقدامات صورت گرفته در راستای بلند مرتبه سازی در جهان را می توان در مکاتب زیر جستجو کرد (زارعی و همکاران، ۱۳۹۲) مکتب شیکاگو : اصطلاحی است که در قالب ایجاد تحولات شهر شیکاگو بعد از اتش سوزی بزرگ این شهر در سال ۱۸۷۱ میلادی اطلاق می شود. این مکتب در راستای جنبش نوگرایی قرن ۱۹ و ۲۰ حرکت می کرد و از خصایص مهم این جنبش رد سنت های دیرین در تزئین و آراستن بنا و رو آوردن به اشکال ساده و خالص و نمایان ساختن اسکلت ساختمان است (عزیزی ۱۳۸۷ : ۳۵) مکتب نو گرایی : ( عملکرد گرایی ) این مکتب به اوج رشد خود رسیده و بیشترین تاثیر را به شکل دهی اسمان خراش ها در این قرن داشته است . اندیشه های بزرگان این مکتب ، بیش از برخاسته از شرایط بد طبقات پایین جامعه شهری صنعتی بوده است . از بزرگان این مکتب می توان از والتر گروپیوس ، لوکوربوزیه ، و میس وندروهه نام برد . از نظر اندیشمندان این مکتب ، پروژه های عظیم بلند مرتبه به غیر از ان که می تواند پاسخگوی نیاز شدید به مسکن باشد ، ابعاد دیگری از نیاز های دیگر را پوشش می دهد . برای مثال نیاز مسکن به تابش نور خورشید ،ورود نور و هوا و تامین فضای سبز شهری که انگاره مهمی برای عملکرد گریان بود ، از ان جمله اند ( زارعی و همکاران ،۱۳۹۲) مکتب کنستراکتیویسم : کنستراکتویسیم از شاخه های مکتب نو گرایی در روسیه بعد از انقلاب اکتبر و همزمان با پایان جنگ جهانی اول می باشد ( با نظریاتی افراطی تر نسبت به عملکرد گرایی ) . مشخصه بارز سال های پس از جنگ جهانی اول در شوروی ، فعالیت های پر شوری بود که در زمینه شهر سازی و معماری ، در ابعاد نظری و عملی صورت گرفت . این مکتب معتقد است که بلند مرتبه سازی بنا بر اصل بنیادی حداکثر راندمان و بازدهی ، هزینه هر واحد را پایین اورده و در مصرف زمین و تاسیسات و تجهیزات ، صرفه جویی می گردد و فضای خصوصی ارائه شده به حداقل رسیده و فضای مشترک عمومی به حدا اکثر می رسد ( منطبق با تغییرات ایدئولوژیک انقلاب اکتبر ) ( زارعی و همکاران ،۱۳۹۲) مکتب مگا استراکچرایسم ( فن گرایی یا کلان ساختار ) از واسطه دهه ۱۹۵۰ و برای تقریبا ۲۰ سال حاکم گردید .برا ساس این مکتب ، ایده منطقه شهری ( شهر به شکل یک ساختمان بزرگ به هم پیوسته ) مطرح شد . ایده " شهر به مثابه ساختمان " در طول نیمه اخر قرن ۱۹ با استفاده از تکنولوژی جدید همراه شد و ایده های نوینی در این رابطه طرح گردید ( عزیزی،۱۳۸۷ : ۳۵) مگااستراکچرایست ها اصولا برای تبیین و توجیه عقاید و طرح های خود بر شرایط نگران کننده محیط زیست و استفاده وسیع از اخرین توانایی های تکنولوژی تاکید می ورزیدند و براساس ان طرح های عملی - تخیلی از قبیل شهر های عمودی ، استقرار های سه بعدی ، شهرسازی فضایی ، استقرار در فضایی مصنوعی و غیر طبیعی و تراکم بسیار بالا در مجموعه هایی با سازه های پیچیده و مکانیزه ارائه نمودند (زارعی همکاران ،۱۳۹۲)
  3. تاریخچه ساختمان های بلند : ساختمان های بلند مرتبه از قرن ها قبل مورد توجه آدمی در تمدن های گوناگون بوده است. خواستگاه آن عمدتا منشاء مذهبی و سیاسی داشته و نتیجه آن احساس تعلق و بندگی توده های فاقد ضرورت ، در مقابل صاحبان این بنا ها بوده است. ساختن بناهایی همچون معابد باستانی ، کلیسا ها ، مساجد و غیره که به مثابه تک بنایی مرتفع و دارای اقتدار ، تسلط و حاکمیت مطلق بر فضای شهری پیرامون خود اعمال می کرده اند، شاهد این ادعا می باشند (موریس به نقل از رضازاده، ۱۳۶۸، ۶۹) (( اهرام مصر )) ((زیگورات چازنبیل)) (( معبد دلفی یونان باستان )) تا قبل از قرن ۱۹ ، ساختمان های بلند منحصر بودند به عبادتگاه ها، اهرام، قلعه ها، آمفی تئاتر ها، مسجد ها و کلیساها که مظهر قدرت و ایمان به شمار می رفتند. در رم باستان در ساختمان های بلند از مصالح بتن مانند در ساخت و ساز ها استفاده می شده است که بهترین نمونه آن در بنای مشهور پانتئون در رم است. رمی ها حتی ساختمان های ۹۲ طبقه را از چوب می ساختند. (( کلیسای پانتئون رم باستان )) در ادامه به شروع ساختمان های بلند مرتبه معاصر می پردازیم. ادامه در پست بعد... منبع : برگرفته از کتاب معماری همساز با اقلیم اثر دکتر فرشاد مفاخر گردآورنده : مهندس عارف
  4. برج هرست نیویورک : برج هرست اولین ساختمان اداری بلند مرتبه ی "سبز" در نیویورک؛ مهارت و هوشی یک گروه معماری بزرگ را یادآوری می کند، فاستر و همکارانش در این پروژه به سمت طراحی ضد کلیشه ای و نوآورانه حرکت کرده اند و ساختمانی خلق کرده اند که تکنیک ها و تکنولوژی های بکر گرفته شده در آن، تحسین برانگیز است. در این بخش و در ادامه قصد داریم نگاهی به برخی از ویژگی های این برج شاخص در منطقه منهتن نیویورک بیاندازیم. سیلووت دندانه دار و متقارن این بنا، به راحتی در محیط اطراف خود قابل تشخیص است. نمای دیاگرید (در هم تنیده) از قاب فولادیِ مثلثیِ تشکیل شده که %۲۱ کاربرد کمتر فولاد نسبت به همین گونه ساختمان های سنتی را به دنبال داشت. همچنین نکته ی تاثیرگذار این بنا، استاتیک آن است. زمانی که مشخص می شود %۹۰ از ۱۰۴۸۰ تن فولاد استفاده شده حاصل متریال های بازیافتی است. رج هرست در لحظه ی بسیار پر اهمیت در تاریخ آمریکا پا به صحنه گذاشت، چنانکه بنای مذکور اولین آسمان خراشی بود که پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ساخته شد. وقف فاستر و همکارانش به طراحیِ های بی نظیری با هر پروژه واضح تر می شد تا اینکه برج هرست جایزه ی آسمان خراش امپوریس (Emporis Skyscraper Award) سال ۲۰۰۶ را به عنوان بهترین آسمانخراش سال در جهان دریافت کرد. سنگ های آهک رسانای گرمایی، کف آتریوم را پوشانیده اند و لوله های پلی اتیلن که آب را به منظور کنترل دمای محیطی ساختمان به گردش در می آورند، را پوشش می دهند. در اوقات بارانی، آب باران بر روی بام جمع و سپس در زیرزمین ذخیره می گردد، و در لوله کشی کف، آبیاری و تندیس آبی در لابی استفاده می شود. آبشار یخ، این تندیس آبی که ارتفاعش به سه طبقه می رسد، از هزاران پنل شیشه ای تشکیل شده، و همچنین در [فرآیند کنترل] شرایط دمایی ساختمان بواسطه ی برودت و تزریق رطوبت به هوای محیط با بهره بری از همان آب باران بازیافتی، شرکت می کند. برج، در دوره ای طولانی از سال، از طریق تهویه ی طبیعی؛ در دمای نرمال باقی می ماند. روش دیگر در کاهش هزینه های این برج، بهینه سازیِ مقدار نور طبیعی سیال در سراسر ساختمان است. در راستای ایجاد حد اعلی نور، فاستر دیوارهای داخلی را محدود ساخت تا نور کمتری توسط آنها حذف شود. حسگرهای نوری نیز به منظور اندازه گیری مقدار نور طبیعی و واکنش خودکار آنها با توجه به نور مورد نیاز به کار می روند. ادامه مطلب در پست بعد... منابع : archline.ir
  5. ۱۹۹۲ دانشگاه و موسسه ی هنر و ادبیات آمریکا در نیویورک ، جایزه یادبود آرنولد برونر را به وی اعطا نمود . دانشگاه هامرساید به او دکترای افتخاری داد. برپایی چندین نمایشگاه در شهرهای پاریس ، بوردوکس ، رنس و آرسن سنان ، بر ارزش و اعتبار فاستر در اروپا افزود . در همین سال ، وی در چندین مسابقه معماری برنده شد که مهمترین آنها عبارتند از : فرودگاه جدید هنگ کنگ ، پارک مشاغل برلین ، مجموعه تسهیلات المپیک در منچستر و قسمت الحاقی آن به موزه ی ماقبل تاریخ در پرووانس . ((فرودگاه جدید هنگ کنگ)) ۱۹۹۳ وسعت پروژه ها و تعدد قراردادهای بین المللی باعث شد که این شرکت ، دفتر هایی در شهر های برلین ، فرانکفورت ، هنگ کنگ ، نایمز و توکیو دایر کند . شرکت معماری سرنورمن فاستر و همکاران در آلمان ، در مسابقه طراحی پارلمان جدید برلین برنده شد . از دیگر موفقیت های وی در مسابقات معماری می توان به طرح موزه جنگ در هارتل پول و طرح مجموعه ی نمایشگاهی در لیسبون اشاره کرد .پروژه ی مرکز هنرهای معاصر در شهر نایمز فرانسه افتتاح شد . این پروژه به دلیل مشکلاتی که برای برگزاری مسابقه ( ۱۹۸۳) بوجود آمد ، با مدتی تاخیر انجام شد . ولی این مشکلات در ساخت مدرسه ی متوسطه شهر فرژو وجود نداشت . طراحی این مدرسه ، در سال ۱۹۹۱ به مسابقه گذاشته شد . انجمن معماران آمریکایی نیز ، در همین سال مدال طلای خود را به سر نورمن فاستر اعطا نمود. ((پارلمان جدید برلین)) ۱۹۹۳ وسعت پروژه ها و تعدد قراردادهای بین المللی باعث شد که این شرکت ، دفتر هایی در شهر های برلین ، فرانکفورت ، هنگ کنگ ، نایمز و توکیو دایر کند . شرکت معماری سرنورمن فاستر و همکاران در آلمان ، در مسابقه طراحی پارلمان جدید برلین برنده شد . از دیگر موفقیت های وی در مسابقات معماری می توان به طرح موزه جنگ در هارتل پول و طرح مجموعه ی نمایشگاهی در لیسبون اشاره کرد .پروژه ی مرکز هنرهای معاصر در شهر نایمز فرانسه افتتاح شد . این پروژه به دلیل مشکلاتی که برای برگزاری مسابقه ( ۱۹۸۳) بوجود آمد ، با مدتی تاخیر انجام شد . ولی این مشکلات در ساخت مدرسه ی متوسطه شهر فرژو وجود نداشت . طراحی این مدرسه ، در سال ۱۹۹۱ به مسابقه گذاشته شد . انجمن معماران آمریکایی نیز ، در همین سال مدال طلای خود را به سر نورمن فاستر اعطا نمود. ((مجموعه ی نمایشگاهی در لیسبون)) در ادامه به چند نمونه از پروژه های برتر نورمن فاستر می پردازیم.
  6. ۱۹۳۵ نورمن فاستر ، در اول ماه ژوئن در شهر منچستر متولد شد . ۱۹۵۳ پس از اتمام دوره متوسطه ، به صورت نیمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد . سپس به خدمت سربازی رفت و در حین خدمت در نیروی هوایی ، در زمینه مهندسی الکترونیک مهارت یافت و اطلاعاتی در مورد هواپیما کسب کرد . در نهایت ، به دلیل علاقه به هولپیماهای گلایدر به یک خلبان ماهر تبدیل شد . ۱۹۵۵ پس از اتمام دوره دوساله سربازی ، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد . ۱۹۵۶ با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر ، به فراگیری دروس نسبتا سنتی ( در مقایسه با دروس و و رویکرد های متفاوت در انجمن معماران لندن و مدرسه ی معماری لیورپول ) پرداخت . با این حال ، در این سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمینه ی فنون ترسیم و ارائه به دست آورد . ۱۹۶۱ او در این سال دیپلم معماری و مجوز طراحی شهری خود را دریافت کرد . در همطن زمان ، مدال هی وود و مدال برنز انجمن معماران منچستر به وی اهدا شد . علاوه بر این ، با قبولی در بورسیه ی تحصیلی انجمن ساختمان سازان ، به فلاوشیپ هنری نایل شد . پس از آن برای گذراندن دوره دو ساله ی تخصصی در دانشگاه ییل به آمریکا رفت . وی در آنجا تحت تاثیر پل رادولف ، سرج چرمایف و وین سنت اسکالی قرار گرفت و در همین زمان با ریچارد راجرز ( که مانند خود او دانشجوی بورسیه بود ) و جیمز استرلینگ ( که برای مدت کوتاهی در همان مدرسه تدریس می کرد ) ملاقات کرد . ۱۹۶۲ فاستر مدرک فوق لیسانس معماری را با موفقیت دریآفت کرد . سپس گردش معماران را از سواحل شرقی ایالات متحده تا کالیفرنیا آغاز کرد و در این سفر ، روند توسعه ی معماری مدرن را از فرانک لوید رایت تا چالز آیمز بررسی و دنبال کرد . ۱۹۷۵ در این سال ، ساخت دفترهای شرکت بیمه ویلیس ، فابروداماس در ایپسوویچ به پایان رسید و این پروژه ، شرکت فاستر را به شهرت جهانی رساند . ((دفتر شرکت بیمه ویلیس)) ۱۹۷۸ ساخت مرکز های هنرهای تجسمی سانز بوری ، آغاز مرحله ی مهم و درخشانی در زندگی حرفه ای او شد . پروژه های ارزشمند دیگری را برای او و همکارانش به ارمغان آورد . ((مرکز هنرهای تجسمی سانز بوری)) ۱۹۷۹ در این سال شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای از وی دعوت کرد که همراه شش شرکت بین الملی دیگر ، در مسابقه ای محدود با موضوع طراحی دفتر مرکزی این بانک شرکت کند . با انتخاب طرح فاست به عنوان طرح برگزیده ، اجرای این پروژه به شرکت وی واگذار شد . ۱۹۸۰ فاستر در این سال به عضویت انجمن معماران آمریکایی در آمد ، علاوه بر این ، در همین سال دکترای افتخاری دانشگاه انجلیای شرقی به او اعطا شد . در بیست و چهارم ژوئن نیز ، در مراسم اهدا مدال طلای سال ۱۹۸۰ به جیمز استرلین سخنرانی کرد . ۱۹۸۱ در این سال با شرکت در مسابقه محدود طراحی ورزشگاه سرپوشیده فراکفورت آمین ، جایزه طرح برگزیده را دریافت کرد . در همین زمان ، معماری او در یکی از برنامه های مستند هنری BBC معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت. ((ورزشگاه سرپوشیده فراکفورت آمین)) ۱۹۸۳ در این سال ، فاستر بالاترین رتبه این حرفه را از آن خود کرد و ” مدال طلای سلطنتی ” رشته معماری را دریافت نمود . این مدال ، جایزه بین الملی ارزشمندی است که در سال ۱۸۴۸ ، ملکه ویکتوریا برای پیشرفت حرفه معماری در نظر گرفته بود . در مراسم اهدا این جایزه ، با کمینیستر فولر سخنرانی کرد . فاستر در این سال به عضویت دانشگاه سلطنتی در آمد . پس از برگزاری یک مسابقه ی محدود با شرکت گروه منتخب معماران ، از فاستر برای طراحی مرکز جدیدی برای BBC در منطقه ی پورتلند دعوت شد . این مرکز در مقابل کلیسای آل سولز اثر جان ناش قرار دارد . ۱۹۸۸ ظرفیت بالای این شرکت باعث شد که بتواند به مجموعه ی وسیعی از برنامه ها و پروژه های کلان مقیاس پاسخگو باشد . یکی از این پروژه ها ، برج مخابرات بارسلون است که به منظور آماده سازی شهر برای مسابقات المپیک در نظر گرفته شده است . نمونه های دیگر این پروژه ها ، مترو شهر بیلبائو ، پل دره گذری در منطقه ی رنس در فرانسه و ایستگاه زیرزمینی کاناری وارف در لندن ( ۱۹۹۱ ) است . ((برج مخابرات بارسلون)) ۱۹۹۱ دانشگاه معماری فرانسه ، به وی مدال افتخار اعطا کرد . در همین سال ، چندین پروژه ی جدید و ارزشمند را به اتمام رساند ؛ از جمله فرودگاه استانزتد، مرکز تلویزیونی آی تی ان ، نگارخانه های ساکلر ( که ملکه الیزابت دوم آنها افتتاح کرد) و برج سده در توکیو که همه آنها علاوه بر دریافت جوایز متعدد ، مورد ستایش تمام جهان قرار گرفت . در مراسم بازگشایی ساختمان کرسنت وینگ ، مرکز هنر های تجسمی سانزبوری نمایشگاهی بر پا کرد که حاصل شش سال فعالیت حرفه ای فاستر را به نمایش گذاشت . در نمایشگاه دو سالانه ی ونیز ، غرفه ی بریتانیا نیز تعدادی از طرح های فاستر و پنج معمار دیگر انگلیسی را به نمایش در آورد . ادامه مطلب در پست بعد... منابع : سایت نقش نگار
  7. بتن اکسپوز چیست؟ بتن اکسپوز ( Expose ) چیست- روش بازسازی و ترمیم بتن اکسپوز بتن اکسپوز یا بتن نمابه بتن هایی گفته می شود که به صورت بلند مدت یا میان مدت نما بوده و سطح بتن سطح نهایی کار بوده و بر روی آن پوشش و یا مصالح دیگری اجرا نمی گردد. از جمله این نوع بتن ها می توان به ساختمان هایبا نمای بتن و یا پل ها اشاره کرد. اجرای بتن های اکسپوز بدین منظور نیازمند توجه و تسهیلات ویژه می باشد که سطح نهایی باید صاف ، پرداخته شده و زیبا باشد. بدیهی است که وجود تخلخل در بتن ، کرموشدگی و یا پله در بتن می توانند باعث نا زیبایی بتن گردد. از این رو در اجرای بتن های اکسپوز باید تمهیدات لازم به کار گرفته شود تا اختلال های اجرایی در این زمینه اتفاق نیافتد تا باعث ظاهر بد در این بتن نگردد. برخی از اقدام لازم برای اجرای بتن های اکسپوز و نما را می توان به این صورت برشمرد : استفاده از طرح اختلاط مناسب با کارآیی بالا،استفاده از روغن قالب، تراکم مناسب ، استفاده از قالب های سالم و نو به نحوی که سطح کار مختل نشده و شیره بتن فرار نکند. دقت در شاقول و عدم نصب پله ای ، تحکیم و بستن خوب قالب ها به نحوی که در حین بتن ریزی جابجایی صورت نگیرید. ترمیم بتن‌های اکسپوز (‌نما‌) در اجرای بتن‌های اکسپوز مانند همه عملیات‌های اجرایی با وجود لحاظ تمهیدات و سختگیری‌ها امکان ایجاد اشکالات وجود دارد. از این رو همواره امکان نیاز به ترمیم بتن‌های اکسپوز وجود دارد. ‌اصول عملیات ترمیم بتن‌های نما و اکسپوز همانند سایر تعمیرات و ترمیم بتن است. ترمیم در بتن‌های اکسپوز همانند سایر محل‌ها‌، بسته به ابعاد‌، محل، ضخامت‌، سازه‌ای یا غیرسازه‌ای بودن نیاز‌مند به کارگیری تکنیک‌های مختلف است. تشابه رنگ و سطح در ترمیم‌های اکسپوز با بتن‌های مجاور در کنار کیفیت از اهیمت بالایی برخودار است. از این رو ‌اختلاف رنگ در عملیات اجرایی باعث مشکلات دیداری می‌شود. نکات مهم در اجرای بتن اکسپوز یا بتن نما استفاده از قالب‌های نو و سالم دقت در تراز و شاغول بودن قالب‌ها مهار مناسب قالب‌ها به وسیله بولت و رامکا استفاده از طرح اختلاط مناسب درزبندی کامل قالب‌ها استفاده از افزودنی‌های بتن خود تراکم یا فوق روان کننده‌های نسل سوم استفاده از روغن قالب مناسب ویبره مناسب به منظور خروج حباب‌های هوا به خصوص در مجاورت قالب اصول و ضوابط طراحی و اجرای نمای بتنی اکسپوز در طراحی و اجرای المان‌ها و دیوار بتنی اکسپوز در نما اصول و استانداردهایی در مورد قالب بندی بتن‌، بافت و شیار روی سطح بتن‌، بتن رنگی اکسپوز در نمای ساختمان و … بایستی رعایت شود. به منظور اجرای بتن نمایان با سطح صاف و صیقلی باید از مواد رهاساز بتن بر روی قالب استفاده شود تا از چسبندگی قالب و بتن جلوگیری به عمل آید و بایستی دقت کرد که میلگردها به این مواد آغشته نشوند. استفاده از مواد رهاساز قالب از بتن دارای مزیت‌های زیر است. ‌جلوگیری از چسبندگی بتن به قالب‌ها و ایجاد سطح صاف بتنی ‌جدایی راحت قالب از بتن بدون چکش کاری و در نتیجه افزایش عمر قالب‌ها ‌جلوگیری از زنگ زدگی قالب‌ها در صورتی که در بتن از افزودنی‌ها استفاده شده باشد. ‌خروج راحت حباب بتن از محل تماس با قالب ‌ایجاد بافت و طرح روی بتن در نمای ساختمان‌ کاربرد بتن اکسپوز ‌در طراحی داخلی آپارتمان‌ها‌ از بتن اکسپوز استفاده می‌شود. استفاده از بتن اکسپوز، در طراحی منزل، ممکن است مطابق طبع بسیاری از افراد نباشد‌. در هنگام استفاده از بتن اکسپوز، در طراحی داخلی یک خانه باید بسیار مراقب بود. اول از همه فینیشینگ یا اجرای خوب، دوم فضایی که قرار است در آن بتن اکسپوز کار شود، باید مورد توجه قرار گیرند. این نوع بتن، به علت ماهیت سردی که دارد و سرمایی که به فضا می‌بخشد، باید در ترکیب با متریال‌هایی به کار رود که حس انرژی و گرمای فضا را بالانس کنند.‌ ایده‌هایی برای استفاده از دیوارهای بتن اکسپوز یا بتن نما در دکوراسیون داخلی دیوارهای بتن اکسپوز به عنوان دیوارهایی بی‌همتا به اندازه دیوارهای خشک یا خشکه چین تنوع ندارند، اما هنوز هم انتخاب‌های زیادی به ما می‌دهند‌. با استفاده از رنگ‌‌های های ‌گلاس (-high glasss)، کشیدن شکل‌هایی با رنگ دلخواه و چاپ طرح‌های دلخواه خود، یا تقسیم آن به مربع‌های هم اندازه یا غیر هم اندازه، بافت یا حاشیه‌ای خارق‌العاده به دیوار بتن اکسپوز داده می‌شود. civilbeton clinicbeton omransoft
  8. بازار ایران با ویژگی های خود همیشه زبان زد جهانیان بوده و نام آن به همه زبان های جهان درآمده و چنان مشهور شده است که صحنه های بزرگ و چشمگیر رز افسانه ها و داستان ها به خود اختصاص داده است. با پدید آمدن رسته و گردآوری کالاهای مشابه در دکان های نزدیک به هم و در یک بازار با تیم و سرا معلول همین نظام خاص و سوداگری ایرانی است که بر خلاف دیگر نقاط جهان به خریدار فرصت می دهد تا خواسته و کالا های مورد نظر خود را به ارزانترین بها و به نحوه دلخواه ، بی عیب و متناسب با اقتصاد وخانواده خود تهیه کند، بی آنکه مانند امروز ناچار باشد برای خریداری چیزی صد ها مغازه را که هر یک اقلا پانصد متر با هم فاصله دارد سر بزند. اصل کلمه بازار خیلی قدیمی است. بازار محل اجتماع ، محل داد وستد ، کانون شورش ها و اعتصاب ها ، سیاستمداری ها ، محل پخش اطلاعات ، مراوده ،‌ آشنایی و گاهی اوقات نقش مکانی امنیتی را نیز ایفا می کرده است. در جشن ها نیز بازار را چراغانی ، آینه بندی و آزین بندی می کردند. ادامه مطلب در پست بعد....
  9. بیوگرافی مهندس سيد هادي ميرميران سيد هادي ميرميران، متولد 1323- قزوين، در سال 1347 در رشته معماري از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران با رتبه اول فارغ التحصيل شد. فعاليتهاي حرفه اي او را مي توان به سه دوره تقسيم كرد: • از سال 1347 تا 1357 مسئول كارگاه معماري واحد طراحي معماري و شهرسازي شركت ملي ذوب آهن ايران • از سال 1358 تا 1367 سرپرست واحد طراحي شركت خانه سازي ايران و سرپرست واحد طراحي اداره كل مسكن و شهرسازي استان اصفهان • از سال 1367 تا سال 1385 مدير عامل و مدير طراحي شركت مهندسين مشاور نقش جهان- پارس سوابق آموزشي: • مدرس دانشگاه علم و صنعت، از سال 1370 تا 1376 • مدرس دانشكده هاي معماري دانشگاه آزاد اسلامي تهران، شيراز و همدان از سال 1374 تا 1382
×