رفتن به مطلب

کلن تهرانُ

کلن تهرانُ در کلش اف کلنز در صورتی که از بازی کلش اف کلنز استفاده می کنید به کلن ما سربزنید و در کلاب ما از جدیدترین متد های بازی جذاب کلش اف کلنز اگاه باشید
بزن بریم!
بنیامین فرجی

واقعیت عريضه نویسی چيست؟

پست های پیشنهاد شده

واقعیت عريضه نویسی چيست؟
اگر بخواهيم برداشت درستي از عريضه نويسي داشته باشيم اول بايد درك صحيحي از دعا پيدا كنيم و بعد مفهوم اصيل "توسل" برايمان قابل فهم باشد. هر چند شرح كامل آن نياز به كارشناسان خبره حوزه دارد ولي در حد اوليه بايد گفت: دعا يك امر فطري و ذاتي بين بشريت است، انسان داراي هر دين و آييني كه باشد ناخوداگاه در وقتي كه مضطر و نگران و بي پناه مي شود دست به دعا بر مي دارد و از قدرت مطلق و بي پايان هستي مدد مي خواهد. خوب حال اگر اين دعا به جاي شفاهي، شكل مكتوب بگيرد جاي تعجب نيست و  نبايد تصور كرد اتفاق خاصي افتاده است.

آيا دعايي كه فرد به شكل شفاهي به محضر خدا مي‌گويد نمي تواند آن را مكتوب كرده و به پيشگاه خداوند عرضه بدارد؟ از طرف ديگر بايد به اين نكته توجه داشت كه در اسلام و بخصوص شيعه براي كوچكترين و معمولي ترين رفتارها، آدابي تعريف شده، پس تعريف و آدابي زيبا و ارزشمند براي اين امر نيز بديهي است.

 منتقدان و مخالفان چاه عريضه
 آنچه به نظر مي رسد مخالفت با عريضه و چاه از طرف چند گروه صورت مي گيرد:

الف- آنهايي كه به كل با تشيّع، فرهنگ توسل يا امام عصر ارواحنافداه خصومت دارند.

ب- شيعياني كه درك درستي از توسل  نداشته و با تفكرات نزديك به وهابيت يا حتي سكولار به امور مي نگرند.

ج- آنهايي كه به طور خاص مسجد مقدس جمكران را قبول ندارند.

د- گروهي كه تاكيد و يا گسترش چاه عريضه به عنوان امری مقدس را نادرست مي دانند يا اشكالات حوزوي بر آن دارند.

براي پاسخ به اعتراض و اشكال افراد به نكات زير بايد توجه داشت:
خيلي از شبهاتي كه به عريضه وارد مي شود ريشه در عدم درك صحيح از دعا و آداب آن دارد. بعضي با شعار "هيچ آدابي مجو" هر گونه آداب ادعيه - كه  در اسلام، يا سيره بزرگان دين براي تسريع در اجابت دعا عنوان شده- را قبول ندارند. يا گروهي جاهلانه يا عامدانه اصل مفهوم توسل را زير سوال مي برند كه شرح آن مجال ديگري مي طلبد.

در قواعد ديني، براي مستحبات، ريزبيني و دقتي كه براي احكام فقهي واجب در نظر گرفته مي شود، لازم نيست و حداقل مي توان به نيت رجاء آن را انجام داد و ثواب آن براي فرد منظور مي شود. شرح آن از حوصله بحث خارج است.

اما موضوعي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه نبايد به هر موضوع بيش از آنچه كه هست، ارزش داده شود. هر آداب و مستحبات و اعمالي در حد خود و در جايگاه خود و در كنار ديگر اعمال و در تركيب مناسب ارزشمند است و اگر در آن افراط و تفريط شود، نظام تعريف شده بي ارزش و گاهي ضدارزش است. نگاه نامتناسب و كاريكاتوري، رفتاري شينطنت آميز، غيرعلمي و  طبيعتا مردود است. يعني در همين مبحث، عريضه و چاه عريضه را بيش از اندازه بزرگ جلوه دادن براي تحت تاثير دادن بقيه امور مهمتر، يا از سوي دشمنان آگاه است يا دوستان جاهل و مغرض!

 وقتي مطلب قابل تامل تر مي شود كه اين اصرار بر تخريب جبهه مشتركي از طيف هايي با ظاهر فكري متضاد ايجاد مي كند. طبق آمار ارائه شده از سوي روابط عمومي مسجد مقدس جمكران، در سال 84 تا 86 بيش از 90 صاحب رسانه از 50 كشور جهان براي تهيه خبر به مسجد جمكران آمده اند. از نكات قابل تامل اين كه اكثر آنها به جاي توصيف تاريخچه يا توصيف جمكران امروز، بيشترين تلاش شان در بزرگنمايي چاه عريضه و نگاه كاريكاتوري و نامتناسب به چاه بوده و به منظور تحت‌الاشعاع قرار دادن جايگاه و عظمت اين مكان مقدّس به توصيف غيرعلمي و به دور از انصاف از چاه بسنده كرده اند. از طرف ديگر همين موضع از طرف شبكه هاي ماهواره اي ضد انقلاب خارج از كشور مرتب تاكيد مي شود و تا آنجا پيش مي رود كه در داخل، خوراكي براي روشن فكرنماها باشد.

 هر چند كه چه در نشريات و منشورات مسجد به طور واضح به غيرمقدس بودن چاه عريضه اشاره شده و حتي در تابلوها و بنرهاي اطراف چاه عريضه به اين نكته تاكيد شده است كه اين چاه فاقد قداست و خصوصيت خاصي است، با جايگاه و شان مسجد جمكران ارتباطي ندارد و يك چاه عريضه معمولي است. ولي باز تاكيد ژورناليستي افرادي روي موضوع، هدفي جز شبهه به اصل مسجد و مخدوش كردن اين پايگاه عظيم تشيّع ندارد.

 درصد كمي از زائران و نمازگزاران ميليوني مسجد مقدس جمكران به چاه جمكران سري مي زنند. بيشتر آنان كه اولين بار به اين مكان مي آيند شايد از سر كنجكاوي به چاه سري بزنند. (فضاي فيزيكي كوچك چاه خود مويد اين است). آنان كه تجربه شبهاي چهارشنبه يا مناسبت هاي خاص جمكران را داشته باشند مي دانند كه حتي حضور درصدي از آن حجم عظيم جمعيت بر سر چاه غيرممكن است. زائران بيشترين توجه و اصل تلاش خود را براي به جا آوردن اعمال مسجد مبذول داشته و يا در حال استفاده از مراسم فرهنگي ديده مي شوند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×